Gravid: 10 gode råd til graviditet uden uønsket kemi

Hormonforstyrrende stoffer og anden uønsket kemi bør du være ekstra opmærksom på, når du er gravid eller prøver at blive det. Stofferne kan påvirke fosterets organer, hjerne, nerve- og hormonsystem.

gravid.gif

Gravid kemi
Foto: iStock

1. Undgå tobaksrøg

Graviditet og rygning hører ikke sammen. Vi anbefaler, at du både selv lader være med at ryge og såvidt muligt undgår tobaksrøg fra andre.

Kroppen reagerer på tobaksrøg, som udsætter fosteret for en cocktail af problematiske kemikalier. Det risikerer at skade barnet.

En sund graviditet begynder med et rygestop. Det øger også chancen for at blive gravid.

2. Sig nej tak til alkohol

Graviditet harmonerer ikke med alkohol.

Alkohol er sundhedsskadeligt og kan give blandt andet nerveskader og hjerneskader. Drikker du alkohol, øger du også risikoen for abort.

Alkohol er for at være på den sikre side en god ide at undgå allerede, når du prøver at blive gravid.

3. Skab et godt indeklima

Sundt indeklima er vigtigt, når du er gravid.

I dit hjem afdamper kemikalier fra mange kilder, for eksempel møbler, elektronik og byggematerialer. Kemikalierne binder sig til støvet og findes i luften.

  • Det en god ide at støvsuge og tørre støv af mindst 1 gang om ugen.
  • Luft ud med gennemtræk 2 gange om dagen, så du lufter kemikalierne ud af dit hjem.

Sådan mindsker du uønsket kemi i hjemmet.

4. Hav god kemi på arbejdspladsen

Gravide skal til arbejdspladsen hurtigst muligt gøre opmærksom på de lykkelige omstændigheder, hvis de er udsat for skadelige kemikalier i forbindelse med arbejdet.

Et sundt arbejdsmiljø skal den gravide og ledelsen skabe i samarbejde.

5. Vælg produkter med Svanen og Blomsten

Miljømærkede produkter med Svanen eller Blomsten lever op til strenge krav om, hvilke kemikalier der må være i produkter. De er gode valg til en grøn livsstil.

Svanemærkede plejeprodukter er fri for stoffer, der er på EU's liste over mistænkte hormonforstyrrende stoffer, herunder parabener.

Kemiluppen: Brug vores gratis app til at scanne dine personlige plejeprodukter.

6. Drop hårfarven og begræns kosmetikken

Hårfarver kan indeholde kemiske stoffer, der er stærkt allergifremkaldende og mistænkte for at være hormonforstyrrende. Lad derfor være med at farve hår, når du er gravid.

Kosmetik bør du som hovedregel også bruge så lidt som muligt. Vælg gerne miljømærkede produkter uden parfume.

Hårfarve: Tænk før du farver.

7. Pas på maling og sprayprodukter

Sprayprodukter kan udsætte dig for store mængder af kemikalier. Det sker, når du indånder de små dråber (aerosoler), som dannes i luften.

Maler du dit hjem og sætter i stand, kan du blive udsat for uønsket kemi gennem indånding og gennem huden.

Faremærkede kemikalier, for eksempel skrappe rengøringsmidler, bør du helt undgå.

Maling: Sådan vælger du den sikreste.

8. Undgå kviksølv i store rovfisk

Kviksølv findes i store rovfisk som frisk tun, helleflynder og haj. Tungmetallet påvirker udviklingen af hjernen hos især små børn og fostre.

Fisk er generelt sunde. For eksempel torsk, rødspætte og sild er gode at spise.

Sådan begrænser du dit indtag af kviksølv fra fisk (link til Fødevarestyrelsens kampagneside Mad Med Mindre Kemi).

9. Spis varieret

Spis generelt varieret og gerne økologisk. Undgå sprøjte- og miljøgifte.

Pesticider: Slip for dem i frugt og grønt.

10. Brug kun medicin efter aftale med din læge

Gravide kan i værste fald risikere, at medicin skader fosteret.

Medicin bør du derfor kun indtage efter aftale med din læge. Det gælder også hovedpinepiller, andre smertestillende midler og naturmedicin.

Min graviditet - App til gravide

Læs om appen Gravid fra Komiteen for Sundhedsoplysning.

Her kan du følge med i din graviditet med en uge for uge-guide, fødselsforberedende øvelser og Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Relaterede artikler