Sensitive produkter: Forventer du allergifremkaldende indhold?

26. feb 2018

Plejeprodukter markedsføres i flere tilfælde som ’sensitive’, selvom de indeholder ingredienser, som kan give allergi. Det overrasker over halvdelen af forbrugerne, viser undersøgelse.

sensitive-produkter-3-ud-af-5-forventer-ikke-allergifremkaldende-indhold.jpg

Sensitive produkter: 3 ud af 5 forbrugere forventer ikke allergifremkaldende indhold
Foto: Forbrugerrådet Tænk Kemi

Sensitive: Ingredienser i plejeprodukter kan give allergi

Udtryk som ’Sensitive’ eller ’Til sensitiv hud’ finder du blandt andet på cremer, shampooer og deodoranter. Det sker i flere tilfælde, selvom produkterne indeholder ingredienser, der kan give allergi.

Forbrugerrådet Tænk Kemi anmeldte i efteråret 2017 en række sensitive produkter til myndighederne.

Et markedstjek viste, at 41 plejeprodukter - der var markedsført som sensitive - blandt andet indeholdt konserveringsmidler og parfumestoffer, som kan give allergi.

Miljøstyrelsen er i gang med at vurdere, om markedsføringen vildleder forbrugerne.

Læs mere: 41 sensitive plejeprodukter anmeldes for allergifremkaldende stoffer

Undersøgelse: 3 ud af 5 forventer ikke allergifremkaldende indhold

Forbrugerrådet Tænk har i den forbindelse undersøgt, hvad forbrugere forventer af et produkt, der markedsføres som ’Sensitive’ eller ’Til sensitiv hud’.

I undersøgelsen blev mere end 1.100 danskere spurgt om deres holdning og forventning til ’sensitive’ plejeprodukter.

Næsten 3 ud 5 adspurgte (57 procent) svarer, at de forventer ”at det er uden allergifremkaldende stoffer”.

83 procent svarer desuden, at de kun ”i ringe grad” eller ”slet ikke” synes, at det er i orden, at sensitive produkter kan indeholde stoffer, som kan give allergi.

Kemiluppen: Tjek om 'sensitive' produkter indeholder allergifremkaldende ingredienser med smart app

Læs konklusioner og se hele undersøgelsen her (link til taenk.dk)

Forbrugerrådet Tænk Kemi: Forbrugere bliver vildledt af sensitive markedsføring

”Vi har anmeldt en lang række ’sensitive’ plejeprodukter til Miljøstyrelsen for vildledende markedsføring. Vi mener ikke, at du som forbruger skal komme hjem med kendte allergifremkaldende stoffer i dine indkøb, hvis du har valgt et produkt, der direkte skriver, at det er til sensitiv hud. Undersøgelsen bekræfter, at anprisningen er vildledende for forbrugerne, da over halvdelen forventer at sensitive produkter er uden ingredienser, der kan give allergi.”

Stine Müller, projektleder i Forbrugerrådet Tænk Kemi

Læs mere: Se kommentarer fra virksomheder i denne artikel under fanen ”Det siger virksomhederne”

Nivea fik indskærpet forbud mod 'sensitive'-markedsføring

Nivea fik i foråret 2017 indskærpet, at brandet ikke måtte markedsføre en creme som sensitiv.

'Nivea Men Sensitive Cooling Moisturiser' indeholdt 5 af de såkaldte deklarationspligtige parfumestoffer, der kan være allergifremkaldende.

Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion forklarede dengang, at "der kan skabes en forventning hos forbrugeren om, at produktet ikke udgør en risiko. Dette harmonerer ikke, når produktet indeholder deklarationspligtige parfumestoffer, der kan være allergifremkaldende”.

Beiersdorf er ansvarlig for Nivea. Virksomheden har tidligere forklaret, at den ville indlede en dialog med myndighederne om markedsføringen af produktet.

Læs mere: Niveas 'sensitive' creme med parfumestoffer er vildledende markedsføring

Sådan laves analysen

Forbrugerpanelet i undersøgelsen er sammensat som webpanel. Forbrugerpanelets respondenter er tilfældigt udvalgt via telefoninterviews af en ekstern leverandør af dataindsamlinger, og repræsenterer et bredt udsnit af den danske befolkning. Forbrugerpanelet består af knap 3.700 forbrugere.

Sammensætningen af respondenterne i forhold til population, defineret som forbrugere mellem 18 år og 69 år ud fra data fra Danmarks Statistik, kan i nogle undersøgelser mangle fuldstændig repræsentativitet. Dette løses ved at foretage en vægtet korrektion af stikprøven ud fra relevante baggrundsvariable.

I denne undersøgelse har 1.137 respondenter besvaret spørgeskemaundersøgelsen helt eller delvist. Svarprocenten er 31 procent. Svarene er efterfølgende vægtet i forhold til køn og alder.

Læs konklusioner og se hele undersøgelsen her (link til taenk.dk)