Grill: Sådan begrænser du uønskede tjærestoffer

21. jun 2021

Grill er næsten en dansk nationalsport om sommeren. Men griller du kød, er det en god idé at undgå uønskede tjærestoffer, der kan være kræftfremkaldende.

grill_web.jpg

grill_web.jpg
Foto: Getty Images

Grill kød med omtanke og undgå tjærestoffer

Grillen bliver tændt op i de danske haver, når solen kigger frem.

Men som grillejer skal du helst huske et par gode råd, hvis du vil undgå tjærestoffer i kødet.

Tjærestoffer er også kendt som PAH’er og kan øge risikoen for kræft. Her er 4 gode råd til at undgå tjærestoffer, når du griller.

Test: Kemien i engangsservice

1. Grill magert kød eller grøntsager

Når du griller, kan kræftfremkaldende tjærestoffer overføres til maden. Det gælder især for kød med højt fedtindhold, og som skal stege længe.

Du kan i stedet for grille magert kød såsom kylling eller fisk med lavt fedtindhold og grøntsager.

Sølvpapir kan være problematisk til sure fødevarer

2. Undgå branket kød

Kræftfremkaldende tjærestoffer findes i kød, der bliver branket og sort på grillen. Undgå derfor at branke kødet.

Sorte skorper kan indeholde store mængder af kræftfremkaldende PAH’er. Skær derfor sorte skorper at det kød, der bliver branket.

Test: Kemien i solcreme

3. Grill ved indirekte varme

Tjærestoffer kan også sætte sig på kød, når røgen oser fra grillen. Det sker særligt, hvis fedtet drypper ned i kullerne.

I en kuglegrill kan du grille indirekte. Det vil sige, at du kan have kullene i siderne, og have dit kød i midten.

Sådan undgår du, at fedtet drypper ned på kullene. Du kan også bedre sørge for, at du ikke steger kødet for voldsomt, så det bliver sort.

Læs Fødevarestyrelsens råd om at undgå tjærestoffer i din mad (eksternt link)

4. Marinade kan hjælpe på vej

Du kan også bruge marinade med eksempelvis hvidløg, hvis du vil nedsætte risikoen for at branke grillkød.

Grill: Pas på med hygiejnen (link til taenk.dk)