Kartofler, korn og kaffe: Mindsk indtaget af dette problematiske stof

1. maj 2015

Det kræftfremkaldende stof akrylamid kan opstå, når du rister, steger eller bager fødevarer med indhold af kulhydrater.

pomfritter-web.gif

Pomfritter kan danne akrylamid
Foto: Istock

Tilberedning kan danne akrylamid

Kaffe, pomfritter og andre kartoffelprodukter. Du kan indtage det kræftfremkaldende stof akrylamid fra mange forskellige fødevarer med indhold af kulhydrater.

Hvis du rister, steger eller bager ved over 120 grader, kan disse fødevarer danne akrylamid.

Det skriver Fødevarestyrelsen.

Kræftfremkaldende stof kommer fra disse kilder

Du indtager især akrylamid, når du spiser følgende fødevarer.

  • 35 procent kommer fra kartoffelprodukter (f.eks. pomfritter).
  • 30 procent kommer fra kaffe og kakao.
  • 10 procent kommer fra chips og chokolade.
  • 15 procent fra brød.
  • 10 procent fra for eksempel morgenmadsprodukter, kager og snacks.

Akrylamid kan være kræftfremkaldende

Akrylamid kan skade nerver, arveanlæg og forplantningsevnen. Men det er ifølge Fødevarestyrelsen risikoen for, at stoffet er kræftfremkaldende, der er mest bekymrende.

Enkelte undersøgelser har vist en sammenhæng mellem indtag af akrylamid og kræft i livmoderen, æggestokke, bryster, nyrer og spiserør.

Resultaterne er ikke entydige. De seneste dyreforsøg har dog samlet set øget bekymringen for akrylamid i kosten.

Har du spørgsmål om kemi i din hverdag? Kontakt os på telefon eller mail.

Få mindre akrylamid fra kartofler

  • Steg kartofler til gul og ikke brun – rist brød til gul og ikke brun.
  • Kog mere, steg mindre og brug gerne mikrobølgeovn.
  • Opbevar kartoflerne uden for køleskabet.
  • Læg dine skårne rå kartofler i vand i 20 minutter, inden du bager eller steger dem.
  • Giv dine kartofler et let opkog, inden du friterer.
  • Skær tykkere kartoffelstykker.
  • Frasortér mørke kartofler, ristet brød og andre lignende produkter, der har fået for meget varme.

Se EU-film om, hvordan du frituresteger pomfritter rigtigt (eksternt link)

Skru ned for den mellemristede kaffe

Kaffe, der er let ristet, indeholder mindre akrylamid end mørkt ristet kaffe.

Jo mindre kaffen er ristet, jo flere naturlige antioxidanter findes i kaffen.

Hårdt ristet kaffe har også lavt indhold af akrylamid. Den høje temperatur nedbryder det akrylamid, som er dannet under opvarmningen.

  • Mellemristet kaffe skal du derimod skrue ned for indtaget af. Her er der størst indhold af akrylamid.

Spis fuldkorn

Fuldkornsbrød og havregryn har et lavt indhold af akrylamid. Indholdet vil dog stige, jo længere det ligger på brødristeren.

Fuldkorn er fyldt med sunde fibre, som har en gavnlig effekt mod kræft. Så spis rigeligt af det.

Relaterede artikler